Cel mai iubit dintre pamanteni

Am reusit sa citesc ceea ce se presupune a fi „romanul unei mari constiinte”.Mie mi se pare mai degraba:
10% perversitati
30%filosofie
20%politica
10%vrajeala
10%pasaje greu de inteles
20%o mare constiinta
Sau cel putin asa il vad acum.
In cuvintele lui Eugen Simion ce am zis eu se transforma in:
„(…)roman politic(despre obsedantul deceniu),roman de dragoste(istoria unui tanar profesor de filosofie,Victor Petrini,care are credinta ca daca dragoste nu e,nimic nu e),un roman moral(romanul unui moralist de clasa),in fine,un roman de moravuri despre lumea intelectuala si,in genere,despre lumea romaneasca in regimul totalitar comunist.”
Cum eu am o obsesie cu personajele feminine(la cele masculine nu prea ma intereseaza cum au fost construite)…sa le luam pe rand…deci cel mai iubit dintre pamanteni a avut 5 personaje feminine de o mare importanta in viata lui….prima Nineta…parca era studenta care facuse avort si murise….a doua Caprioara…o tarfa..s-ar putea sa le incurc…dupa o mie si ceva de pagini apare confuzia…apoi Matilda…care era sotia unui prieten…dupa Alexandru Piru ea e „o femeie de o incredibila vitalitate,acaparanta,imprevizibila,visceral violenta,agresiva,obstinanta,trecand brusc de la tandrete la ura,expresie a unui suflet total irational,obscur si absurd”.Silvia,fiica Matildei si a lui Victor…o fetita f simpatica ci dupa parerea mea..ea avea obiceiu’ sa puna ci peste tot…si ultima Suzy…era casatorita cu un dipsoman…da’ Victor nu stia asta…ala ii prinde…Victor il cam impinge in prapastie..Mi-a placut de Matilda.Si de Silvia.In rest nu prea le-am simpatizat pe acele dom’soare.
Citate:
„Totdeauna ne retine regretul timpului pierdut.”
„Vai de mine,exclama(Suzy),am uitat totusi sa aduc un tirbuson.
Lasa,zisei,ca o desfac eu!(Victor)
Cu ce?
Si atunci ii spusei cu ce,pronuntand absent si lenes numele popular al organului nostru procreativ.”
„Te mai intorci?(Victor),o intrebai.
Bineinteles ca ma intorc,protesta ea.(Suzy)
Bineinteles ca mintea.Nu se mai intoarse…”
Am uitat sa mentionez ca nu numai ca nu o simpatizez pe Suzy,dar mi se pare cel mai prost model feminin din opera lui Preda.Urat.Urat.
Nu stiu de ce asociez cartea asta cu melodia Tained love.

Un gând despre &8222;Cel mai iubit dintre pamanteni&8221;

  1. mda, parerile sunt impartite, fiecare ia din roman ce doreste. Eu, daca ar fi sa il caracterizez ar fi asa: 30% emotie si simtire
    40% filozofie
    20% constiinta
    10% politic

    Pe Preda trebuie sa-l simti, nu sa-l judeci. asta e rolul cartii lui, sa inveti sa simti ca si el.

Lasă un răspuns

