Cevengur

tn1_platonov_-_chevengur_4

Mi se pare dificil sa discuti despre romanul lui Andrei Platonov, Cevengur. Multi cititori s-au plans de stilul greoi al rusilor, ba ca nu se citeste usor, ba ca e incurcat, ba ca ii oboseste. Eu nu am avut astfel de problema, chiar imi place modalitatea lor de a scrie. De ce zic atunci ca e dificil acest Cevengur? Nu e greu de citit, totusi mi-a luat o gramada de timp sa-l termin, daca nu esti atent la fiecare idee, daca nu incerci sa intelegi, sa simti sentimentele in profunzime, atunci s-a dus tot farmecul romanului. Te prinde sau nu, cale de mijloc nu exista. Intelegi sau nu.Nici subiectul nu mi se pare asa usor de incadrat, da, stim ca Cevengur e un oras fictiv unde oamenii si-au propus sa contruiasca Comunismul. Nu comunismul pur si simplu, ci cel mai bun sistem politic din toate vremurile. Insa ce conteaza mai mult din roman este modul in care personajele isi prezinta ideile, filosofiile, ce fac propriu zis sau ce nu fac, cate dintre idei sunt puse in practica efectiv si au rezultate potrivite. Ori asta nu e usor de stabilit intr-o recenzie. De fapt, ce putem stabili? Ca personajele nu sunt memorabile prin trasaturi, ci prin idei, ca un esec este intotdeauna probabil, ca munca nu are intotdeauna rezultate, ca uneori planurile sunt marete in teorie si absurde in practica.

Am citit o recenzie care clasifica romanul in zona comediei, altul in anti-utopie. Mie clasificarile mi se par inutile. Poate ca sunt cam drastica cu aceasta afirmatie, dar nu inteleg de ce mi-ar placea mai mult un roman daca e pus in categoria X sau Y. De obicei, citesc un roman si il pun in categoria mea, imi formez o parere despre el si o public aici. Acum parerea este ca Cevengur nu e chiar cel mai usor roman de citit si parca nici satisfactia lecturii nu e asa mare, cred ca mi-as fi dorit altceva pe acest subiect. Sau poate sunt obisnuita cu alt stil rusesc (vezi Dostoievski). Parerile sunt orientative, incercati sa alegeti cartile dupa cum va plac voua. Spor la citit!

Recenzia face parte din campania “Citeşte şi căştigă cărţi pe viaţă din colecţia Strada Ficţiunii”, iniţiată de Editura ALLFA, parte a Grupului Editorial ALL.

2 gânduri despre &8222;Cevengur&8221;

  1. Eu nu l-am înțeles. Nimic n-am înțeles. Am citit 1/3 din carte și oamenii ăia tot mergeau pe cai prin sate prin care alți oameni mureau de foame. M-am enervat și am lăsat-o.

Lasă un răspuns

