Recenzie: Blues pentru o pisică neagră de Boris Vian

Titlu: Blues pentru o pisică neagră DSCN5263

Autor: Boris Vian

Editura: Univers

An apariţie: 2009

Nr. pagini: 160

Cred că poţi recunoaşte stilul lui  Boris Vian dintr-o mie, acţiunea se desfăşoară abrupt, fără explicaţii şi fără retuşuri, iar deasupra acesteia pluteşte morbidul, absurdul, indiferenţa. Aşa a fost şi în Blues pentru o pisică neagră, o colecţie de întâmplări sub semnul morţii şi al nepăsării ce scot în faţă personaje deosebite, ce îşi croiesc propriul drum.

Fie că vorbim despre război ( în Furnicile), despre distracţia de a omorî câţiva oameni nevinovaţi (în Elevi silitori), despre un instalor ce îşi face de lucru neglijând lucruri mult mai importante ( în Instalatorul) sau despre un motan vorbitor ( în Blues pentru o pisică neagră), Boris Vian uimeşte, distruge, schimbă orice subiect, iar totul este strând legat de moarte, de acest eveniment privit din cu totul altă perspectivă. Nu este nimic dramatic, tragic sau exagerat, reacţiile personajelor sunt simple, chiar indiferente faţă de ceea ce se întâmplă.

Mi-au plăcut modul în care a fost contruită acţiunea şi proiectarea absurdă a finalului, dar pe ici pe colo m-a cam pierdut Boris Vian. Stilul este destul de greoi şi dacă nu eşti captivat în întregime pierzi din mesaj, din înţelesuri. Acesta ar fi un minus, propoziţiile simple, scurte, directe conduc la o lipsă de dezvoltare a subiectului, încurcându-l oarecum pe cititor. Aş fi vrut ceva mai mult de la această carte şi sper să primesc în alte opere ale autorului, ideile lui sunt interesante, meritând a fi transpuse pe hârtie, stilul este deosebit, dar mai am nevoie de o scânteie.