Recenzie: Reîntoarcere în minunata lume nouă de Aldous Huxley. Partea I.

Titlu: Reîntoarcere în minunata lume nouăDSCN5385

Autor: Aldous Huxley

Editura: Polirom

An apariţie: 2013

Nr. pagini: 168

Carte oferită de Librăria Libris

Această carte este o completare la romanul Minunata lume nouă şi conţine gândurile, preocupările şi atenţionările autorului privind problemele anului 1958, la fel de presante ca în zilele noastre. Împărţit pe anumite teme, acest eseu scoate în evidenţă uşurinţa cu care putem fi manipulaţi, incapacitatea noastră de a simţi că nu mai suntem liberi. Cred că un eseu cu adevărat bun este cel care pune în cuvinte tot ce ai gândit vreodată despre tema respectivă, iar eu m-am identificat cu multe din părerile lui Huxley.

Am selectat câteva citate care mi-au plăcut şi le voi însoţi de câteva explicaţii, după caz.

I Suprapopularea

” Problema creşterii demografice rapide în raport cu resursele naturale, cu stabilitatea socială şi cu bunăstarea indivizilor”, aceasta ar trebui să fie principala noastră preocupare. Huxley face o previziune care să îi susţină punctul de vedere, ceea ce este tulburător e că previziunile lui au fost depăşite, la ora actuală suntem mai mult mulţi oameni decât şi-ar fi imaginat el, iar lupta pentru resurse e din ce în ce mai riscantă.

II Cantitate, calitate, moralitate

” Şi împreună cu declinul stării generale de sănătate s-ar putea produce şi un declin al coeficientului mediu de inteligenţă.” Nu cred că mai este nevoie să spun că declinul acestui coeficient a început de mult timp, în principal pentru că oamenii sunt prea distraşi pentru a judeca la rece lucrurile sau mai rău nu mai au voinţa de a gândi, de a înţelege.

III Supraorganizarea

” Vedem aşadar că tehnologia modernă a dus la concentrarea puterii economice şi politice şi la naşterea unei societăţi controlate.” Iar noi facem parte acum din această societate controlată prin intermediul tehnologiei. Nu spun că tehnologia este rea, o folosesc şi îmi este utilă, dar atunci când devine o dependenţă şi nu mai poţi ieşi cu nişte prieteni fără să stai cu ochii în telefon vorbim deja de control. Părerea mea este că oricine are un atac de panică la gândul unei săptămâni fără telefon, laptop, tabletă etc a pornit deja pe un drum greşit, uneori ireversibil.

” În decursul evoluţiei sale, natura s-a străduit din răsputeri să facă în aşa fel încât fiecare individ să difere de ceilalţi indivizi.” Părerea lui Huxley despre unicitate mi-am însuşit-o cel mai bine pentru că sunt convinsă că nu vreau să fiu încadrată în nişte tipare care să îmi stabilească traseul prin viaţă. Casă, maşină şi copil sunt departe de a fi ţelurile mele în viaţă, totodată a se vedea reacţiile aproape oricui atunci când spui că nu eşti interesat de căsătorie sau de întemeierea unei familii. Dar cum, aşa este normal, atunci ce vrei să faci? Orice om face aşa. Deci toată susţinerea mea pentru conceptul de unicitate, dacă nu, pot rămâne în continuare la anormalitate.

” Cuvintele cheie în cadrul acestei etici sociale sunt adaptarea, ajustarea, sentimentul apartenenţei, munca în echipă, gândirea de grup.” Foarte interesantă opinia lui Huxley privind lucrul în echipă care striveşte originalitatea, creativitatea şi unicitatea individului făcându-i pe toţi să pară la fel. Şi totuşi cerinţa asta cu spiritul de echipă este promovată peste tot ( în principal pentru ca cei care nu ştiu sau nu pot să ajungă măcar la un nivel minim de rezultate).

„Omul integrat în societate are voie să fie bogat, dar făgăduieşte ascultare şi trebuie să fie gata să renunţe chiar şi la dragostea conjugală, pentru gloria superioară a societăţii care profită de pe urma lui. „ Altfel spus vindem personalul pentru a cumpăra profesionalul.

„Orice organizaţie socială bazată pe prezumţia că omul doreşte să se asocieze în mod continuu cu semenii săi s-ar transforma într-un adevărat pat al lui Procust.”

Recenzia a fost realizata datorita librariei online Libris , care mi-a oferit “Reîntoarcere în minunata lume nouă”. In Libris, gasiti carti online apartinand editurilor cunoscute (carti in engleza sau in romana) din diverse domenii.

7 gânduri despre &8222;Recenzie: Reîntoarcere în minunata lume nouă de Aldous Huxley. Partea I.&8221;

1. Nu am citit Reîntoarcerea…, dar am citit Minunata lume nouă și am fost oarecum dezamăgit (la fel de dezamăgit cum am fost și de Fahrenheit 451). O carte lăudată și chiar bună, dacă n-ar fi fost stilul acela sec. Huxley are cărți mult mai bune, cum ar fi Punct contrapunct, Două sau trei grații etc., însă Minunata va rămâne în conștiința publicului datorită insolitului ei, a – așa cum îmi place mie să-i spun – adecvării. Este cartea timpului ei.